WMK-BM : Onderzoek onderwijskwaliteit op bestuursniveau
WMK-BM is een instrument om te meten of het bovenschools management en de scholen voldoende kwaliteit hebben. Het bovenschools management kan vragenlijsten uitzetten richting de scholen om grip te krijgen op de kwaliteit van de organisatie en/of de scholen. Afname van de vragenlijsten geeft een rapport met grafieken en uitslagen, sterke en zwakke kanten en ideeën voor verbeterplannen. De scores van de scholen worden naast elkaar gepresenteerd én beoordelingen en actiepunten worden automatisch opgenomen in het strategische beleidsplan.
Gebruikt uw school ParnasSys? Kijk dan bij Schoolontwikkeling bovenschools van ParnasSys.
Wat vindt u in WMK-BM?
De belangrijkste functies in WMK-BM op een rij.
Zelfevaluatie door bestuur
Met behulp van de Quick Scan (globaal onderzoek) en/of de Diagnose (gedetailleerd onderzoek) kunt u een zelfevaluatie uitvoeren met een rapport als resultaat. Op basis van het rapport kunnen verbeterpunten worden vastgesteld. Via WMK-BM kunt u kwaliteit vaststellen op verschillende beleidsterreinen.
Vaststellen van de kwaliteit
Het bovenschools management kan vragenlijsten uitzetten om grip te krijgen op de kwaliteit van de organisatie en/of de scholen. In WMK-BM staan verschillende (voorbeeld)vragenlijsten klaar. Afname van de vragenlijsten geeft een rapport als resultaat met grafieken en uitslagen, sterke en zwakke kanten en ideeën voor verbeterplannen.
Samenwerking bestuur en school
Met WMK-BM is het mogelijk om centraal een QuickScan, een Diagnose of een Vragenlijst op te stellen en deze automatisch te transporteren naar de aangesloten WMK-omgevingen van de scholen. De scores van de scholen worden naast elkaar gezet, zodat het mogelijk wordt scholen met elkaar te vergelijken.
Samenwerking met Onsbeleidsplan
Gedurende de cyclus onderzoekt u de beschreven beleidsterreinen met WMK-BM. De beoordelingen en actiepunten die hieruit voortkomen kunt u in Onsbeleidsplan met één druk op de knop toevoegen in de beleids- en jaarplannen.